آیت الله شیخ عبدالکریم حائری تأکید داشت، برای احیای دین نیازمند حوزه قوی در ایران هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه در همایش «تطور فقه درصد سال اخیر حوزه علمیه قم» که ۲۲ آذر ۱۴۰۳ از سوی دبیرخانه بزرگداشت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم در مدرسه حوزوی عالی ولی امر (عج) با همکاری مؤسسه پژوهشی فقه نظام و مدرسه عالی ولی امر ع برگزار شد، گفت: در آستانه برگزاری یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم قرار داریم. باز تاسیس به معنای این است که از عصر محدثان حوزه علمی و حدیثی در قم شکل گرفته و در طول تاریخ در این قم حوزه فعال وجود داشته و بعدها د ر زمان میرزای قمی هم مدارس علمیه خوبی در قم ساخته شده است.
وی افزود: بعد از عصر قاجار به دلایلی، حوزه علمیه قم نشاط علمی سابق را نداشت اما همواره دروس برقرار بود. در نهایت با حضور مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) حوزه علمیه قم به شور و نشاط علمی سابق برگشت. این جایگاه علمی تا آنجایی است که حتی بحث مرجعیت ایشان مطرح و مورد اعتماد بزرگان حوزه علمیه نجف همچون میرازی شیرازی بود.
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی ادامه داد: مرحوم حاج شیخ در نامه ای به علمای نجف می نویسند « برای احیای دین نیازمند حوزه قوی در ایران هستیم، لذا لازم است این حوزه با حضور بزرگان حوزه نجف تقویت شود. این مسئله نشان از تیزهوشی این عالم ربانی برای احیای اسلام و تربیت و کادرسازی در ایران با احیای حوزه علمیه در قم و اراک است.
معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: وقتی ایشان وارد قم شد، ۷۰ سال سن داشت. دارای تجربه و اندوخته علمی زیاد بود و همه تلاشش را برای احیای حوزه علمیه قم و کادرسازی و تربیت نیروی متخصص و کارشناس دین و مبارزه با دین ستیزی به کار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی افزود: در اینجا سؤالی مطرح است، آیا می توان مکتب قم را به مرحوم آیت الله حائری نسبت داد یا نه؟ در پاسخ باید بگوییم ایشان تحت مکتب سامرائی پرورش و تربیت همان مکتب است. شاگردانی چون امام راحل ایشان را هم از نظر علمی تاییدکرده بودند.